fot. Jarosław Gaszyński
9 listopada 2024 r. (sobota) godz. 20.00
Timna Brauer (Izrael), Tim Allhoff (Niemcy) i Morphing Chamber Orchestra (Austria)
„Morphing x Johann Strauss”
200. rocznica w 2025 r.
koncert
Archikatedra Łódzka, ul. Piotrkowska 262
fot. Jarosław Gaszyński
9 listopada 2024 r. (sobota) godz. 20.00
Timna Brauer (Izrael), Tim Allhoff (Niemcy) i Morphing Chamber Orchestra (Austria)
„Morphing x Johann Strauss”
200. rocznica w 2025 r.
koncert
Archikatedra Łódzka, ul. Piotrkowska 262
Morphing x Johann Strauss
200. rocznica w 2025 r.
W 2025 r. przypada 200 rocznica urodzin jednej z najbardziej ikonicznych postaci austriackiej muzyki, Johanna Straussa! Podczas swojej owocnej kariery, „Król Walca” skomponował nie mniej niż 500 utworów muzycznych, od słynnego walca „Nad pięknym modrym Dunajem” do innych klasycznych utworów, takich jak „Odgłosy wiosny” i operetka „Zemsta nietoperza”.
Sam rozmiar i jakość jego twórczości nie są jedynym powodem, dla którego jego spuścizna przetrwała w jego ojczystej Austrii i na całym świecie, ale jest nim raczej uniwersalizm jego muzyki i jej zdolność do wykraczania poza kultury, języki i pochodzenie, które stanowią klucz do jej miejsca w sercach publiczności.
Dzieła Johanna Straussa stanowiły zawsze ważną część działalności Morphing Chamber Orchestra na scenach koncertowych, w studio nagraniowym i na falach radiowych, częściowo dzięki dwudziestoletniemu doświadczeniu w dziedzinie tej muzyki jej założyciela i dyrektora artystycznego Tomasza Wabnica. Cieszymy się, że możemy uczcić tego kompozytora z okazji jego 200. rocznicy na swój własny, niepowtarzalny sposób, łącząc emblematyczną klasykę ze specjalnymi interpretacjami odzwierciedlającymi dzisiejsze dźwięki, prawdziwym morfingiem (przenikaniem) 2 światów!
fot. Jarosław Gaszyński
Morphing Chamber Orchestra
Wiedeń
„Morphing” — rdzeń nazwy zespołu oznacza jego filozofię pozostawania w stanie ciągłej ewolucji, metamorfoz i zmian, prowadzących do nowych, przełomowych interpretacji muzycznych, z jednoczesnym dążeniem do doskonałości w wykonaniu.
Sztuka transformacji stanowi cechę charakterystyczną filozofii tego nowatorskiego zespołu muzyki kameralnej, który od 17 lat tworzy muzykę na całym świecie.
Założona w 2006 roku przez dyrektora artystycznego Tomasza Wabnica, skrzypka, altowiolistę, a także aranżera, Morphing Chamber Orchestra pozostała wierna filozofii gry zespołowej. Jej gracze to młodzi, różnorodni i nagradzani artyści z całego świata, którzy przyjechali do Wiednia, aby doskonalić swoje umiejętności muzyczne. Ich uważna gra i wybitne cechy idą w parze ze świetnym wyczuciem stylu, co pozwala im wyróżniać się w wielu gatunkach muzycznych.
Metropolitan Opera, Tokyo Opera City Concert Hall, wytwórnie muzyczne Aparté & Sony Classical i World Economic Forum: to tylko kilka z ważnych instytucji, które zaufały MCO. Niezależnie od tego, czy chodzi o koncert, nagranie czy ważną uroczystość, MCO jest pierwszorzędnym partnerem w dziedzinie muzyki kameralnej na każdą okazję. Gwiazdy opery Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna i Andreas Scholl, amerykańska ikona jazzu Bobby McFerrin i kompozytor Arvo Pärt również zdecydowali się na współpracę z kosmopolitycznym zespołem z siedzibą w Wiedniu. MCO występuje w Vienna Konzerthaus i Vienna Musikverein.
„Muzyka jest jak język: jeśli masz wystarczająco dużo miłości do muzyki, możesz grać wszystko. Wtedy styl lub gatunek jest tylko kwestią dialektu.” Tomasz Wabnic
Czyste brzmienie wiedeńskiej ery klasycyzmu stanowi muzyczną podstawę, na której MCO rozwijała się w kierunku stylu barokowego, opery romantycznej, muzyki filmowej, popu, a nawet muzyki świata. MCO współpracuje z pianistą jazzowym Makoto Ozone (koncert Morphing in Blue, listopad 2023), graczem na oudzie Josephem Tawadrosem (Tournee 4 Pory Roku 2024), śpiewaczką i autorką tekstów Noą oraz śpiewaczką Timną Brauer. W tym roku odbędzie się również koncert Mystical Morphing z Andreasem Schollem w Brahmssaal w Vienna Musikverein oraz program Mozart & Chopin z brazylijskim pianistą Alvaro Siviero w Vienna Konzerthaus.
Tomasz Wabnic i MCO trzymają rękę na pulsie swoimi najnowszymi wydawnictwami. W 2019 roku ukazał się ich debiutancki album wydany przez Sony: „Desire” z udziałem stratosferycznego głosu polskiej sopranistki Aleksandry Kurzak, który spotkał się z uznaniem krytyków i został nazwany „Najlepszym Albumem Zagranicznym” podczas przyznawania Nagród Fryderyka w 2021 r. w Polsce. Kolejny album Kurzak, „Mozart Concertante”, zawiera niezwykłą mieszankę arii, a także Sinfonię Concertante Mozarta z solistami Tomaszem Wabnicem i Yuuki Wong — przykład stylu MCO, w którym muzykę prowadzi solista.
Album „Stabat Mater” jest poświęcony twórczości znanego współczesnego kompozytora Arvo Pärta i zachwyca wykonaniami śpiewaków Aleksandry Kurzak, Roberto Alagny i kontratenora Andreasa Scholla. „De Profundis” to podróż duchowa przez muzykę Bacha i Schönberga.
W przygotowaniu są kolejne albumy z Aleksandrą Kurzak, Roberto Alagną, a także Barno Ismatullaevą i Kévinem Amielem.
W 2020 roku liderzy sekcji MCO otworzyli nowy rozdział dla zespołu dwoma występami transmitowanymi na żywo jako kwintet, pod auspicjami New York Metropolitan Opera. Wiedeński Morphing String Quintet towarzyszył występom gwiazd opery: Pretty Yende, Angel Blue, Matthew Polenzani, Javier Camarena oraz Aleksandrze Kurzak i Roberto Alagnie w uroczych i rzadkich miejscach w Europie.
Tomasz Wabnic zaaranżował wszystkie arie na potrzeby wykonań kameralnych we współpracy z Lukasem Medlamem.
Morphing Chamber Orchestra posiada wyłączne prawa do światowych premier utworów z archiwów 700-letniego klasztoru na Jasnej Górze w Polsce. Archiwa te zawierają ponad 3000 partytur 400 polskich i zagranicznych kompozytorów, w tym Wolfganga Amadeusza Mozarta, Carla Dittersa von Dittersdorf i Josepha Haydna.
MCO dokonało nagrań dla różnych stacji telewizyjnych (PBS TV, ORF, TVP Kultura, ARTE TV, MEZZO TV) i radiowych (OE1, radio klassik Stephansdom, Radio Classique France i Polskie Radio Program II). Morphing Chamber Orchestra jest partnerem paryskiej wytwórni Aparté (Dyrektor Artystyczny: Nicolas Bartholomeé).
fot. Cléa Bernal
Tomasz Wabnic
dyrektor artystyczny
„Koncert z Morphing Chamber Orchestra i jej dyrektorem muzycznym Tomasem Wabnicem sprawił mi wielką przyjemność. Kreatywny wkład w program, wirtuozeria muzyków i współpraca zespołu były dla mnie inspirujące.”
Bobby McFerrin (2011)
Tomasz Wabnic założył Morphing Chamber Orchestra w 2006 roku. Jako jej dyrektor artystyczny, menadżer i producent przyniósł zespołowi solistów międzynarodową sławę występami w Teatro alla Scala i Live in Concert Series w Metropolitan Opera oraz na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos. Altowiolista Tomasz Wabnic występuje jako solista, zazwyczaj prowadzi zespół podczas występów lub pełni rolę głównego altowiolisty. Tomasz Wabnic tworzy również unikalne orkiestracje i aranżacje do szerokiej gamy utworów muzycznych — jego aranżacje dla MET zostały entuzjastycznie przyjęte przez Petera Gelba. Nagrał 16 płyt CD dla kilku wytwórni, w tym Sony Classical International i Gramola, i jest obecnie oficjalnym artystą Aparté. W ostatnich latach nawiązał kontakty zawodowe z czołowymi przedstawicielami różnych gatunków muzycznych: wśród nich są wokalista Bobby McFerrin, kontratenor Andreas Scholl, sopranistka Angel Blue, wirtuoz oudu Joseph Tawadros i kompozytor Arvo Pärt.
W 2020 roku sopranistka Aleksandra Kurzak po raz pierwszy wybrała Morphing Chamber Orchestra do swojego albumu „Desire”, wyprodukowanego przez Sony, co skłoniło Wabnica do zaproszenia jej do kolejnej współpracy: albumu „Mozart Concertante” współprodukowanego przez Wabnica i Nicolasa Bartholomeé z Aparté, który otrzymał entuzjastyczne recenzje. Kolejne nagranie z udziałem znanego polskiego śpiewaka operowego wraz z Roberto Alagną i Andreasem Schollem zostało wydane w 2022 roku. Jego głównym tematem jest „Stabat Mater” Arvo Pärta, Tomasz Wabnic gra partię solową w „Spiegel im Spiegel” i ponownie współpracuje przy produkcji z Nicolasem Bartholomeé.
Ostatnie prace jako aranżera i orkiestratora obejmują redukcję partytur operowych dla Morphing Quintet w występach z gwiazdami opery MET w ramach transmitowanej online serii 2020 Metropolitan Opera Live in Concert, a także MET Stars New Year's Eve Gala z Blue, Pretty Yende, Javierem Camareną i Matthew Polenzanim, transmitowaną 31 grudnia 2021 r. w amerykańskiej sieci telewizyjnej PBS. Inne zasługi obejmują pracę dla Aparté, francuskiej wytwórni Little Tribeca i znanej wiolonczelistki Ophélie Gaillard.
Jako altowiolista i kameralista, Tomasz Wabnic niedawno wystąpił w Golden Hall w Wiener Musikverein, Teatro alla Scala, Concertgebouw w Amsterdamie, Filharmonii Moskiewskiej, Teatro Amazonas w Brazylii i Tokyo Opera City Concert Hall. Wykonuje solo na altówce w Sinfonia Concertante Mozarta na swoim najnowszym albumie Mozart Concertante, a jego partnerem muzycznym jest skrzypek Yuuki Wong.
W 2013 r. Tomasz Wabnic, razem z braćmi Sándorem i Ádámem Jávorkai, założył Huberman String Trio. Trio to zaprezentowało swoje nagranie „Wariacji Goldbergowskich” J.S. Bacha (aranżacja Dmitri Sitkovetsky), które spotkało się z uznaniem krytyków. Od 2012 r., Tomasz Wabnic prowadzi światowej klasy Zespół Muzyki Dawnej, poświęcony odkrywaniu ukrytych skarbów, w szczególności dzieł z okresu polskiego baroku, Capella Claromontana. Poprzednio Tomasz Wabnic założył i prowadził Capella Czestochoviensis (2006-2012). Wyprodukował 9 nagrań — premier światowych, zawierających dzieła Armando Ivancica, Karla Dittersa von Dittersdorf, Józefa Daubecka i Filipa Gotschalka, i odkrył zaginione perełki W.A. Mozarta i Josepha Haydna w polskim klasztorze na Jasnej Górze w Częstochowie, które spotkały się z ogromnym uznaniem na arenie międzynarodowej.
Urodzony w Polsce, we Wrocławiu, w rodzinie muzyków, Tomasz Wabnic rozpoczął studia w konserwatoriach i na uniwersytetach w Bydgoszczy i Poznaniu w klasie skrzypiec Prof. Jadwigi Kaliszewskiej, a następnie kontynuował naukę na Wiedeńskim Musik und Kunst Privatuniversität (MUK) w klasie altówki Herwiga Zelle. Ważne impulsy otrzymał również w mistrzowskim kursie muzyki kameralnej wiedeńskiego Altenberg Trio. Po ukończeniu studiów z wyróżnieniem, Tomasz Wabnic otrzymał kilka nagród jako solista i kameralista. Wraz ze swoim Kwartetem Fidelio, znalazł się w finale Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Melbourne.
Tomasz Wabnic mieszka i pracuje w Wiedniu, w Austrii. Prowadzi Morphing Music Institute i jest założycielem Festiwalu Lobkowicza.
fot. Moritz Schell
Timna Brauer
wokal
Timna urodziła się w Wiedniu jako córka Naomi Dahabani, jemeńsko-izraelskiej piosenkarki i austriackiego malarza Arika Brauera. Młodość spędziła w Paryżu, Wiedniu i Izraelu.
Ukończyła Liceum Francuskie w Wiedniu, pobierała lekcje gry na gitarze i fortepianie oraz studiowała śpiew w Konserwatorium Wiedeńskim. Następnie studiowała muzykologię na paryskiej Sorbonie i uczestniczyła w kursach mistrzowskich z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i śpiewu indyjskiego.
Po wystąpieniu jako solistka reprezentująca Austrię w Konkursie Piosenki Eurowizji w 1986 r., rozpoczęła międzynarodową karierę, w czasie której akompaniowali jej muzycy z całego świata. Jej punkty centralne to: Crossover, chanson, programy dla dzieci i przede wszystkim muzyka żydowska w całej jej różnorodności.
Była laureatką Concours national de jazz Paris -la Défense w 1989 r. Wyprodukowano około 20 jej albumów. W połowie lat 90-tych kierowała wydziałem śpiewu jazzowego na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu.
Z zespołem Ensemble Modern Frankfurt zagrała rolę Jenny w „Operze za trzy grosze” Kurta Weilla w 1999 r. oraz Evitę w musicalu o tym samym tytule w Sommer Seebühne Klagenfurt w 2000 r. Przez wiele lat była dyrygentką i koncertowała z projektem pokojowym „Voices For Peace” z Palestyńczykami i Izraelczykami.
W „Chant For Peace” spotyka się muzycznie z mnichami z Heiligenkreuz i produkuje płytę CD dla Deutsche Grammophon, która zdobywa Złotą Płytę.
Do jej ról należy rola Gołdy w musicalu „Anatewka” w zamku Kittsee w 2008 r. oraz w Teatrze Miejskim w Bolzano w 2015 r. W 2022 r. debiutuje w „Pierrot Lunaire” Schönberga w Haus der Musik w Innsbrucku z orkiestrą kameralną Oswalda Sallabergera. Od 2023 roku współpracuje m.in. z Morphing Chamber Orchestra.
SWINGUJĄCY STRAUSS
Kosmopolityczna Vienna Morphing Orchestra, mająca siedzibę w Wiedniu, sercu byłego Cesarstwa Austro-Węgierskiego, jest doskonale zaznajomiona z dziełami dynastii Straussów. 200. rocznica Johanna Straussa Syna stanowi okazję do wspaniałej muzycznej celebracji! Od galopu po polki i do najsłynniejszych walców, nic nie powinno zostać pominięte.
Nawet Brahms był oczarowany Straussem: „On jest jedynym, któremu zazdroszczę — ocieka muzyką, zawsze ma coś w zanadrzu”. Po spektakularnym sukcesie współpracy ze śpiewaczką Timną Brauer w listopadzie 2023 r. w wiedeńskim Konzerthaus, artystka wystąpi teraz również gościnnie jako solistka podczas Gali Straussa.
Morphing Orchestra, założona przez jej dyrektora artystycznego Tomasza Wabnica, wyróżnia się współpracą z muzykami spoza klasycznego świata. A Johann faktycznie też swinguje! W niekonwencjonalny i pełen humoru sposób, Timna Brauer porusza się po dźwiękowym pałacu Króla Walca. Szlachetnie żongluje między klasyką, jazzem i fantastyką, przedstawiając Straussa i Mozarta w innym świetle.
fot. Maximilian König
Tim Allhoff
fortepian
Wszechstronny i transgresyjny — to słowa, które chyba najlepiej opisują muzyka Tima Allhoffa. Jest przykładem bezkresności muzyki, opiera się szufladkowaniu i stereotypom. Doskonale odnajduje się zarówno w muzyce klasycznej, jak i jazzie, a ta wszechstronność i umiejętność łączenia różnych gatunków po raz kolejny pokazują, że style muzyczne nie istnieją w oderwaniu od siebie, ale są częścią bogatego i stale ewoluującego kontekstu artystycznego.
Jego gra na fortepianie charakteryzuje się techniczną błyskotliwością i intensywnością emocjonalną. Pianista łączy głębię i złożoność muzyki klasycznej ze swobodą i ekspresją jazzu, a to właśnie doceniają w równym stopniu jego fani i partnerzy muzyczni. Jego interpretacje dzieł klasycznych — nowatorskie i zarazem pełne szacunku — cechuje głęboka wrażliwość i intuicyjne zrozumienie języka muzycznego mistrzów.
Tim Allhoff bez wątpienia jest stałym elementem niemieckiej sceny muzycznej od dwóch dekad. Ma na swoim koncie dziesięć wydawnictw wydanych pod własnym nazwiskiem, można go usłyszeć gościnnie na wielu innych nagraniach, został uhonorowany nagrodą Echo i był nominowany do Deutsche Musikautorenpreis. Jest rozchwytywanym akompaniatorem na fortepianie i grał z takimi artystami jak Fatma Said, Lucienne Renaudin-Vary, kwartet smyczkowy Leonkoro, perkusista jazzowy Jeff Ballard, a nawet grał na pianinie w utworze dla Robbiego Williamsa.
Jest również poszukiwany jako kompozytor i aranżer. Czerpie ze swojego bogatego obszaru wpływów, aby stworzyć fascynujący pejzaż dźwiękowy, który jest zarówno przystępny, jak i wyrafinowany. Pisał utwory na wiele różnych zespołów, od fortepianu solo po orkiestrę symfoniczną, pracował przy zamówieniach, takich jak muzyka na koncert otwarcia Światowego Forum Ekonomicznego w Davos czy aranżacje dla Orchestre de chambre de Paris, zdobywczyni Oscara Rachel Portman, skrzypaczki Eldbjørg Hemsing, wiolonczelistki Anastassiji Kobekiny i wielu innych artystów.
W lutym 2025 roku Allhoff wyda swój dziesiąty album z utworami J.S. Bacha, który jest jednocześnie jego pierwszym czysto klasycznym nagraniem.
Pianista jest artystą Steinway i oficjalnym ambasadorem Boston Pianos, zaprojektowanych przez Steinway & Sons.
Program koncertu
1. Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 - 1791)
Uwertura „Wesele Figara”, K.V. 492 (4'40)
2. Johann Strauss II (1825 - 1899)
Walc cesarski, op. 437 (12'00)
3. Johann Strauss II (1825 - 1899)
Brüderlein und Schwesterlein, z „Zemsty nietoperza”
Timna Brauer / Tim Allhoff
4. Johann Strauss I (1804 - 1849)
Sighing Galop, op. 9 (2'30)
5. Tim Allhoff solo fortepianowe + MCO
6. Johann Strauss II (1825 - 1899)
Bandits' Galop, op. 378 (3'00)
7. W.A. Mozart (1756 - 1791)
Oh zittre nicht, mein Lieber Sohn
z „Czarodziejskiego fletu”
Timna Brauer / Tim Allhoff
8. Johann Strauss II (1825 - 1899)
Tritsch-Tratsch-Polka op. 214 (3'00)
Timna Brauer
9. Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 - 1791)
III. Presto, Sinfonia concertante na skrzypce i altówkę, K.V. 364 (6'30)
Yuuki Wong - skrzypce, Tomasz Wabnic - altówka
10. Johann Strauss II (1825 - 1899)
Mein Herr Marquis, z „Zemsty nietoperza”
Timna Brauer / Tim Allhoff
11. Johann Strauss (1827 - 1870)
Ohne Sorgen (Bez trosk!), op. 271 (2'30)
12. Tim Allhoff solo fortepianowe + MCO
13. Johann Strauss II (1825 - 1899)
Stürmisch in Lieb' und Tanz, op. 393 (2'30)
14. Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 - 1791)
Pa-pa-pa z „Czarodziejskiego fletu”
Timna Brauer / Tim Allhoff
15. Johann Strauss II (1825 - 1899)
Walc Nad pięknym modrym Dunajem, op. 314 (9'30)
Timna Brauer / Tim Allhoff
Szanowni Państwo,
Samo granie z nut zapisanych przez kompozytora nie jest sztuką!
Jest nią jednak ponowne odkrywanie muzyki poprzez indywidualną wrażliwość artystyczną!
Razem z moimi muzykami z Morphing Orchestra chciałbym przedstawić program utworów Johanna Straussa w innowacyjny sposób, aby uczcić 200. rocznicę jego urodzin.
Łącząc dwa obrazy: klasyczny w świeżej interpretacji i nowy, inspirowany muzyką Straussa.
Dołączcie do nas i poczujcie magię Wiednia!
Tomasz Wabnic
następne wydarzenie >>
<< poprzednie wydarzenie