Nasza strona wykorzystuje cookies oraz wymaga uruchomionej obsługi JavaScript.
Wykorzystujemy pliki cookies (po polsku ciasteczka) w celu dopasowania działania naszej strony do potrzeb użytkownika oraz dla gromadzenia anonimowych danych statystycznych. Przeglądając stronę, wyrażasz zgodę na wykorzystanie wspomnianych plików. Możesz odmówić zgody na zapamiętywanie ciasteczek zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Kliknij ten komunikat, by wyrazić zgodę i zamknąć informację.
kwiecień 2009 r.
Grób Pański w Kościele Środowisk Twórczych autorstwa Wojciecha Ledera
Ciało Chrystusa przedstawiam w dużym skrócie. Podobnie jak na wielkim arcydziele Montegni Opłakiwanie Chrystusa. Ciało Syna Bożego, który stał się człowiekiem, widzimy tuż przed sobą, w naszej ziemskiej przestrzeni, w zwykłej ludzkiej perspektywie. Ten zabieg podkreśla ziemską cielesność Boga, obecność między nami. Wizerunek Jezusa umieszczony jest na lustrze. Spoglądając na Jego ciało tuż obok, widzimy siebie i innych ludzi stojących obok nas, widzimy obecność Syna Bożego między nami.
Miejsce, w którym stanął Grób Pański (w tym kościele zawsze to samo) zostało wyznaczone wydrukowaną fotografią trzech ścian. Każda ściana zasłonięta jest swoim zdjęciem. Wizerunek ściany przesłania niejako swój desygnat. Eodem loco idem non est idem. To samo w tym samym miejscu nie jest tym samym. Obraz jest przedstawieniem rzeczywistości, ale sam nie jest realny. To zabieg wyznaczający miejsce przemiany-zmartwychwstania. Prozaiczne staje się symboliczne, realne jest swoim obrazem, martwe - zmartwychwstałe. Lustro z wizerunkiem Ciała Chrystusa rzuca dyskretny cień na zdjęcie ściany za nim, cień przestrzelony jest świetlnym znakiem krzyża - tak jakby śladem pęknięcia. Na posadzce ułożyłem białe i czerwone kwiaty, powtarzając układ kafli.
W realizacji brali udział: Wojciech Leder (zobacz stronę artysty), Wawrzyniec Strzemieczny i Michał Rybiński.
Dziękujemy za pomoc firmom: Tango, Color, Eliter, H.Skrzydlewska, Proca.