14 lutego 2016 r. – godz. 13.00
APERTUS QUARTET
Marta Kalińska-Strasińska — skrzypce
Paulina Wielgosińska — skrzypce
Małgorzata Sowierka-Chmiel — altówka
Maria-Katarzyna Filipiak — wiolonczela
oraz
Aleksandra Borkiewicz — śpiew
Kwartet smyczkowy APERTUS QUARTET powstał w 2007 r. z inicjatywy absolwentek Akademii Muzycznej w Łodzi, artystek Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.
Koncertują w Polsce i za granicą zdobywając uznanie Publiczności i krytyków. Wystąpiły m.in. podczas Letniego Festiwalu Muzycznego w Gironie, w Hiszpanii (2008), festiwalu „Łódź Czterech Kultur” (2010 — koncert finałowy), festiwalu „Świdnickie noce jazzowe” (2011), Festiwalu Partnerstwa we Lwowie (2012), dwukrotnie podczas festiwalu filmów polskich „Pod Wysokim Zamkiem” we Lwowie (2013, 2014, w Filharmonii Lwowskiej), w Filharmonii Łódzkiej wykonując koncert na klarnet, kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową K. A. Hartmanna pod batutą Daniela Raiskina, podczas Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” (2008, 2012, 2014), podczas festiwalu Strefa Ciszy Royal Łazienki Music Festival w Łazienkach Królewskich w Warszawie (2015) oraz w Iwano-Frankiwskiej Filharmonii Obwodowej, na Ukrainie, wykonując utwory łódzkich kompozytorów muzyki filmowej (2015).
W 2010 r. kwartet nagrał wraz z saksofonistą jazzowym, Andrzejem Olejniczakiem, płytę pt. „Different Choice”. W 2011 r. artystki nagrały muzykę do filmu „Daas” w reżyserii Adriana Panka, a ostatnio do filmu „Żyć nie umierać” Macieja Migasa.
Aleksandra Borkiewicz
Sopran, 23 lata. Ukończyła studia licencjackie z wyróżnieniem na kierunku wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w klasie prof. Urszuli Kryger i mgr Bernadetty Grabias. Na scenie debiutowała w roku 2010 rolą Solange, w światowej prapremierze opery „Kochankowie z klasztoru Valldemosa” Marty Ptaszyńskiej, na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi. Z tymże Teatrem współpracuje w takich produkcjach, jak „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego w roli Rozyny, „Don Giovanni” W. A. Mozarta w roli Zerliny, czy „Noc w Wenecji” J. Straussa w roli Ciboletty. W roku 2015 debiutowała na deskach Opery Narodowej rolą Basi w spektaklu „Cud, czyli Krakowiaki i Górale” J. Stefaniego, w ramach Projektu Kształcenia Młodych Talentów — Akademia Operowa przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej, którego jest uczestniczką. Role operowe kreowała we współpracy z takimi reżyserami, jak Tomasz Konina, Beata Redo-Dobber, Natalia Babińska, Maria Sartova, Artur Hofman, Jarosław Kilian.
Występowała także w licznych projektach studenckich, m.in. „Kantata o kawie” J. S. Bacha w roli Lieschen, czy „Łódź Story” W. Korcza w roli Ewy (światowa prapremiera), reprezentując dwukrotnie Uczelnię podczas bydgoskiego festiwalu — Operowego Forum Młodych.
W swoim dorobku artystycznym ma również udział w kantacie scenicznej „Carmina Burana” C. Orffa w partii sopranowej z towarzyszeniem Chóru Poznańskie Słowiki oraz liczne koncerty z towarzyszeniem Orkiestry Dętej i Symfonicznej AM w Łodzi.
Współpracowała z wieloma dyrygentami, m.in. Wojciechem Rodkiem, Eraldo Salmierim, Jackiem Sykulskim, Marcinem Wolniewskim, Wojciechem Michniewskim, Władysławem Kłosiewiczem.
Laureatka XVI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari — wyróżnienie za najlepsze wykonanie polskiej pieśni oraz VI Konkursu Wokalnego w Mławie — wyróżnienie i nagroda specjalna.
Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie wybitnej działalności artystycznej.
Artystka stale rozwija swoje umiejętności podczas kursów mistrzowskich oraz warsztatów, prowadzonych m.in. przez Izabellę Kłosińską, Matthiasa Rexrotha, Eytana Pessena, Joannę Woś, Olgę Pasiecznik, Brendę Hurley, Rudolpha Piernaya, Raffaele Cortesiego, Williama Allenby, Tomasza Herbuta czy Annett Andriesen.
Program koncertu
Wolfgang Amadeusz Mozart — Divertimento F-dur KV 138
— Allegro
— Andante
— Presto
Piotr Czajkowski — Album dla Młodzieży op. 39
(opracowanie na kwartet smyczkowy — Rostislav Dubinsky)
— Modlitwa poranna
— Poranek zimowy
— Słodkie marzenie
— Nowa lalka
— Starodawna piosenka francuska
— walc
— Polka
— Pieśń rosyjska
— Kamarinskaja (taniec rosyjski)
Franz Schubert — pieśni
(Aleksandra Borkiewicz — sopran)
— An die Musik D.547
— Ständchen D.957
— Ave Maria D.839