16 października 2018 r. (wtorek) godz. 20.00

Andreas Scholl — „Stabat Mater” Pergolesi

Andreas Scholl (Niemcy), Jodie Devos (Belgia), Morphing Chamber Orchestra (Austria)

koncert

Kościół MBZ, ul. Łąkowa 40

1. Andreas Scholl — kontratenor (Niemcy)
2. Jodie Devos — sopran (Belgia)

violine I
3. Lukas Meldam (Anglia, Austria)
4. Hannah Medlam (Anglia, Niemcy)
violine II
5. Mia Bodet (Japan, Francja)
6. Andreas Kaufmann (Austria)

viola
7. Tomasz Wabnic (Polska, Austria)

cellos
8. Charles Medlam (Anglia)

violone
9. Grzegorz Frankowski (Polska)

cembalo
10. Tomas Sevsek (Słowenia)

Andreas Scholl © Decca / James McMillan

Andreas Scholl

Andreas Scholl to niemiecki kontratenor, znany na całym świecie z wykonawstwa muzyki dawnej. Pochodzi z rodziny o tradycjach chóralnych. Gdy miał 7 lat wstąpił do 600-letniego chóru chłopięcego Kiedricher Chorbuben, a w wieku lat 17 po raz pierwszy zaśpiewał przed kontratenorem Herbertem Kleinem, który wskazał mu dalszą drogę. Studiował w Schola Cantorum Basiliensis w klasie mistrzowskiej Rene Jacobsa.

Debiutował na scenie w 1998 roku podczas festiwalu w Glyndebourne, wykonując partię Bertarida w operze G.F. Handla „Rodelinda” — rola ta przyniosła mu karierę. Współpracował z New York Philharmonic, Royal Concertgebouw Orchestra, Berliner Philharmoniker, Boston Symphony czy z Metropolitan Opera w Nowym Jorku, gdzie śpiewał u boku Renee Fleming.

Od roku 1995 śpiewak wydał ponad 20 płyt, głownie z kompozycjami J.S. Bacha, A. Vivaldiego, G.B. Pergolesiego, G.F. Handla i H. Purcella. Nominowany do nagrody Grammy, zdobywca wielu prestiżowych wyróżnień.

Jodie Devos © Marc Larcher

Jodie Devos – sopran

Po nauce z Benoît Giaux i Élise Gäbele w Namur, w 2013 r. Jodie Devos otrzymała tytuł magistra sztuki na Royal Academy of Music of London w klasie Lillian Watson. Ponadto uczęszczała na zajęcia z H. Deutsch, J. Streets, D. Denize, C. Eda-Pierre czy M. Minkowski. Wspierają ją Asbl Do Musica i fundacja Thirionet.

W 2014 została nagrodzona drugą nagrodą oraz nagrodą publiczności na prestiżowym konkursie Królowej Elżbiety. Jest również laureatką kilku nagród w konkursach międzynarodowych, np. konkursu „Bell’Arte”, Fundacji Thirionet, „the Nouveaux Talents de l’Art lyrique” oraz nagrody Jacques Dôme. Była nominowana do nagrody „Artiste Jeune Talent” za rok 2015 przez International Classical Music Awards (ICMA).

W czasie swojej kariery występowała pod kierownictwem takich dyrygentów, jak Paolo Arrivabeni, Roland Boer, Laurent Campellone, Mikko Franck, Leonardo Garcia Alarcon, Dmitri Jurowski, Enrique Mazzola, Marc Minkowski, Christophe Rousset czy Guy van Waas.

Jodie Devos dała wiele recitali i koncertów na całym świecie, m.in. w Belgii (Gent, Antwerpia, Bruksela), Francji (Paryż), Niemczech (Düsseldorf), Niderlandach (Maastricht), Indiach (Mumbay), Kanadzie (Québec), Polsce (Katowice), była także z koncertami w Brazylii. Jest zapraszana na wiele festiwali (Stavelot, Juillet Musical de Saint-Hubert, Estivales en Médoc, Saint-Riquier).

W 2014 przyłączyła się do Opéra Comique Academy w Paryżu, gdzie można ją usłyszeć w „La Chauve Souris” (Ida a także Adele) czy „Les Mousquetaires au Couvent”. Śpiewała także w Opéra Royal de Wallonie w „Il Barbiere di Siviglia” (Rosina) i „Orphée aux Enfers” (Eurydice), w Opéra of Montpellier w „L’Enfant et les sortileges” (le Feu, le Rossignol i la Princesse) a także „L’Hirondelle inattendue” oraz w „Genevieve de Brabant” Offenbacha. Ostatnio debiutowała w „Lakmé” (rola tytułowa) w Tours i „Die Zauberflöte” (Königin der Nacht) w Dijon, dała także koncert w Philharmonie de Paris pod batutą Christophe Rousset i „Le Timbre d’argent” Saint-Saëns w Opéra Comique. „Pelléas et Mélisande” był jej debiutem w Paris National Opera...

Na koncertach śpiewała „la Chauve-souris”, „la Chouette, une Pastourelle” z Orchestre Philharmonique de Radio France i „le Feu, le Rossignol” oraz „la Princesse” w Orchestre Philharmonique de Monte Carlo w „L’Enfant et les Sortileges, Monsieur Beaucaire” Messagera z towarzyszeniem Orchestre Philharmonique de Radio France, „Pygmalion” Rameau pod batutą Christophe Rousset w Poczdamie, „Le Chalet” Adama w Toulon, „4th symphony” Mahlera i „Requiem” Mozarta z Orchestre national de Belgique, „Ein Sommernachtstraum” Mendelssohna z Orchestre Philharmonique Royal de Liege, „Orphée et Eurydice” z Les Talens Lyriques w Théâtre du Capitole w Toulouse.

Wśród projektów, które dopiero będą rozwijane, znajdują się m.in. „Le Nozze di Figaro” (Susanna), „Le Comte Ory” (Comtesse Adele), „Lakmé” (rola tytułowa), „Rigoletto” (Gilda) i „La Fille du regiment” (Marie) w Opéra Royal de Wallonie, „Die Zauberflöte” (Königin der Nacht) w La Monnaie w Brukseli, „Dialogues des Carmélites” (Constance) w Tuluzie, „La Nonne Sanglante” Gounoda w Opéra Comique, „Die Zauberflöte” (Königin der nacht), „Les Indes Galantes” (L’Amour / Zaire) oraz „Les Contes d’Hoffmann” (Olympia) w Opéra de Paris, „Die Entführung aus dem Serail” (Blondchen) w Monte Carlo, „Guillaume Tell” na deskach Chorégies d’Orange, „L’Eclair” Halévyego w Théâtre des Champs-Elysées...

Morphing Chamber Orchestra

Twórcą Morphing Chamber Orchestra jest skrzypek i altowiolista Tomasz Wabnic, który od początku (2006) jest jej dyrektorem artystycznym. Ensamble realizuje projekty z repertuaru muzyki klasycznej, współczesnej, filmowej i jazzu, współpracując z artystami światowego formatu, jak Bobby McFerrin, Arvo Pärt i Andreas Scholl.

MCO posiada wyłączne prawa do światowych premier kompozycji z archiwum Jasnej Góry. Orkiestrę tworzą wybitni młodzi muzycy, laureaci międzynarodowych konkursów, których drogi skrzyżowały się w Wiedniu, a wspólną aspiracją okazała się perfekcja wykonawstwa i wyszukana kreacja dźwięków.

Program koncertu

Georg Philip Telemann — Viola Concerto G major, TWV 51:G9
Tomasz Wabnic solo viola
– Largo
– Allegro – Andante – Presto

Marcin Józef Żebrowski — Magnificat — Suscepit Israel
sopran aria Jodie Devos

Arvo Pärt — Vater unser
Andreas Scholl

Arcangello Corelli — Concerto Grosso D major nr 4 op. 6
– Adagio – Allegro – Adagio
– Vivace
– Allegro

Giovanni Battista Pergolesi — Stabat Mater
1. Stabat mater dolorosa,
2. Cujus animam gementem,
3. O quam tristis et afflicta,
4. Quae moerebat et dolebat,
5. Quis est homo,
6. Vidit suum dulcem natum,
7. Eja mater fons amoris,
8. Fac ut ardeat cor meum,
9. Sancta mater, istud agas,
10. Fac ut portem Christi mortem,
11. Inflammatus et accensus,
12. Quando corpus morietur und Amen.

następne wydarzenie >>